Valná většina našeho pobytu v digitální sféře se nyní děje na mobilních zařízeních a většina z tohoto času, který na zařízeních trávíme, je s velice omezeným počtem aplikací. Vyhledávání v App Store od společnosti Apple je tou nejběžnější cestou, jakou uživatelé a vlastníci iPhonů objevují a stahují nové aplikace.
NY Times a WSJ shledávají „bias ve vyhledávání“
Apple pomohl vydělat vývojářům miliardy dolarů, avšak byl také mnohokrát nařčen z toho, že upřednostňuje jeho vlastní aplikace ve výsledcích vyhledávání v App Store, v porovnání s jeho konkurenty, kteří se zobrazují daleko méně. New York Times analýza (provedená společností Sensor Tower) obecně potvrdila tento bias ve vyhledávání. Wall Street Journal a jeho analýza (za použití App Annie) zjistila podobné výsledky v červenci.
Tato nařčení nejsou vůbec podobná tomu, z čeho je nařčen Google jeho kritiky a konkurenty, kteří tvrdí, že internetový vyhledávač upřednostňuje jeho vlastní obsah nebo majetek v organických výsledcích. GOogle byl několikrát pokutován (zhruba tři miliardy dolarů) v Evropě v roce 2017 ve spojitosti s údajným biasem ve vyhledávání nakupování. Společnost nyní čelí potenciálnímu vyšetřování Evropské Unie ve věci porušení antimonopolních předpisů v místním a cestovním vyhledávání. Google, Amazon, Facebook a Apple nyní čelí novým nebo opětovným šetřením antimonopolních úřadů, od federální vlády až po nejvyšší státní zástupce.
Apple byl hodnocen jako první pro knihy, hudbu, zprávy a vysílání.
Analýza zpravodajského portálu New York Times zjistila, že „aplikace Apple se hodnotí jako první pro spoustu velice oblíbených požadavků na vyhledávání… pro knihy, hudbu, zprávy, magazíny, vysílání, videa, televizi, filmy, sporty, dárkové kartičky, peníze, úvěry, půjčky, fitness, lidi, přátele, čas, poznámky, soubory, docs., cloud, uložiště, zprávy, domov, obchody, e-maily, mapy, provoz, akcie a počasí.“
Apple předtím sdělil the Wall Street Journal, že jeho App Store algoritmus vyhledávání, který používá čtyřicet dva signálů hodnocení „funguje úplně stejně pro všechny aplikace, a to zahrnuje i jejich vlastní aplikace.“
Apple změnil algoritmus.
The Times ale také tvrdí, že když byly Apple prezentovány tato data, „dva vedoucí výkonní zástupci Apple uznali…za více než rok, že top výsledky pro spoustu obvyklých vyhledávání v App Store iPhonu bylo doslova zacpáno vlastními aplikacemi společnosti.“ Avšak společnost nyní uvádí, že její algoritmy vyhledávání byly již nyní „upraveny“… takže daleko méně jejich vlastních aplikací se nyní objevuje v TOP místech výsledků vyhledávání.“
A stejně tak i analýza The Times magazínu zjistila, že v červenci „Apple aplikace zaznamenaly ostré poklesy v hodnocení pro oblíbené požadavky na vyhledávání.“
K těmto všem vládním vyšetřováním je tu opravdu velký počet relevantních žalob na App Store, kterým společnost Apple čelí od vývojářů a stejně tak i od běžných spotřebitelů. Spotify také podalo antimonopolní žalobu k soudu proti Apple v Evropě dříve tohoto roku.
Proč by nás to mělo zajímat.
Viditelnost a pozice v App Store výsledcích vyhledávání může nebo nemusí učinit opravdu velký rozdíl pro vývojáře a startupy hlavně. Apple nyní uvádí, že dobrovolně napravil problém v App Store.
Napříč tomu vláda bude pravděpodobně pokračovat s vyšetřováním chování Apple. A výsledky těchto vyšetření vyhledávacích algoritmů Apple a jeho ekonomického dopadu mohou nést jisté implikace také pro Google.